self employment paragraph with bangla meaning - MR Laboratory
self employment paragraph with bangla meaning

self employment paragraph with bangla meaning

 

self employment paragraph with bangla meaning
self employment paragraph with bangla meaning

self employment paragraph with bangla meaning

self employment paragraph 

Self- employment means the condition in which an individual is engaged in monetary activities on his own without seeking employment from others. in a country like Bangladesh where poverty and unemployment go hand in hand,self employment can be a proper step towards the solution of unemployment and alleviation of poverty. It can bring about a change in the fate of a nation. Self- employment always teaches a man to stand upon his own feet. Its importance in individual and national life cannot be ignored. There is a vital role of self- employment in our country. Bangladesh is now under a tremendous pressure of unemployment and overpopulation. Government can’t provide employment to all the unemployed youths. Self employment may be the only reasonable way to solve the problem of find it difficult to start a business of their own. Though the government and NGOs have come up with many self-employment schemes, they are not enough to eradicate the unemployment problem. Self- employment schemes like cattle-raising, poultry farming fishing, carpentry, pottery, rice-husking,weaving and other handicrafts,etc are being taken. Many people have become self-reliant by starting such business taking soft loans through micro-credit system from various banks and NGOs. These need to be encouraged and the rural people must be trained in various vocational courses to increase self-employment among them.

bangla meaning

স্ব-কর্মসংস্থানের অর্থ হল সেই শর্ত যেখানে একজন ব্যক্তি অন্যের কাছ থেকে কর্মসংস্থান না চাওয়ায় নিজে নিজে আর্থিক কাজে নিয়োজিত থাকে। বাংলাদেশের মতো দেশে যেখানে দারিদ্র্য এবং বেকারত্ব একসাথে চলে, সেখানে বেকারত্বের সমাধান এবং দারিদ্র্য বিমোচনের জন্য আত্মকর্মসংস্থান একটি সঠিক পদক্ষেপ হতে পারে। এটি একটি জাতির ভাগ্যে পরিবর্তন আনতে পারে। আত্মকর্মসংস্থান সবসময় একজন মানুষকে নিজের পায়ে দাঁড়াতে শেখায়। ব্যক্তি ও জাতীয় জীবনে এর গুরুত্ব উপেক্ষা করা যায় না। আমাদের দেশে আত্মকর্মসংস্থানের একটি গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা রয়েছে। বাংলাদেশ এখন বেকারত্ব এবং অতিরিক্ত জনসংখ্যার এক প্রচণ্ড চাপের মধ্যে রয়েছে। সরকার সকল বেকার যুবকদের কর্মসংস্থান দিতে পারে না। তাদের নিজস্ব ব্যবসা শুরু করা কঠিন মনে করার সমস্যা সমাধানের একমাত্র উপায় হচ্ছে আত্মকর্মসংস্থান। যদিও সরকার এবং এনজিওগুলি অনেক আত্মকর্মসংস্থান প্রকল্প নিয়ে এসেছে, কিন্তু তারা বেকার সমস্যা দূর করার জন্য যথেষ্ট নয়। স্ব-কর্মসংস্থান স্কিম যেমন গবাদি পশু পালন, হাঁস-মুরগি পালন, মাছ ধরার কাজ, ছুতারশিল্প, মৃৎশিল্প, ধান-ভুসি, বয়ন এবং অন্যান্য হস্তশিল্প ইত্যাদি গ্রহণ করা হচ্ছে। বিভিন্ন ব্যাংক এবং এনজিও থেকে মাইক্রো-ক্রেডিট সিস্টেমের মাধ্যমে নরম loansণ গ্রহণ করে এই ধরনের ব্যবসা শুরু করে অনেকেই স্বাবলম্বী হয়েছেন। এগুলোকে উৎসাহিত করা প্রয়োজন এবং গ্রামীণ জনগোষ্ঠীকে তাদের মধ্যে আত্মকর্মসংস্থান বাড়াতে বিভিন্ন বৃত্তিমূলক কোর্সে প্রশিক্ষণ দিতে হবে।

self employment,self employment paragraph,self employment tax,paragraph self employment,self employment paragraph pdf,paragraph on self employment,self employment paragraph for ssc,self employment paragraph for hsc,self employment paragraph class 10,self employment essay paragraph,paragraph about self employment,self employment paragraph download,self employed,self employed paragraph,self employment tips,self employment problems,self employment in hindi, paragraph on street hawker with bangla meaning,self employment paragraph,paragraph self employment,self employment paragraph pdf,self employment paragraph class 10,paragraph on self employment,self employment paragraph for ssc,self employment paragraph for hsc,how to write a paragraph,self employment paragraph download,self employment essay paragraph,paragraph about self employment,meaning of self employment,meaning of self employment in english

self employment paragraph video